Persiapan awal oleh ahli jawatankuasa penganjur untuk majlis ini.



Antara hidangan yang disediakan untuk menjamu selera.


ehmmm........ lama kita tak jumpa.......



Bergaya sakan nampak, macam la malam reunion untuk dia.....


Bersama cikgu Nengseh, Guru Besar Sk Sri Laksana. Dulunya rakan sekerja. Terpisah lama juga. Alhamdulillah..... dapat jumpa lagi. Kak Neng ni mentain je dari dulu.... slim je.


Barisan jawatankuasa malam reunion SPM 82, memotong kek berbentuk lencana sekolah hasil rekaan Chef Abu Zayin Abdullah, juga bekas pelajar SMKDS. Chef nya tu kerjaya sambilan je...
1982 dulu Abu tingkatan 2. Senyap, baik bersopan je masa diajar, sekarang dah jadi GPK koko, tahniah cikgu Abu!







Penuh bersemangat menyanyikan lagu kebangsaan.... Negara Ku......


Ucapan perasmian malam reunion SMKDS SPM'82 oleh Tn Pengetua , En Misli.


Tuan Pengerua dah tunjuk jempol tu, petanda bagus la majlis ni, kan.....


Alhamdulillah.... seronok juga ada yang sudi menjemputku untuk menghadiri malam reunion SMKDS SPM '82 pada 13 september lalu. Sebelum ini memang tak pernah ku terfikir dapat turut serta dalam majlis yang meriah ini. Bayangkan dulunya aku sebagai guru, mereka pula pelajar, tapi sekarang kebanyakan mereka dah berkerjaya, dah berkeluarga dan ada diantara anak-anak mereka juga menjadi anak muridku sekarang ini. Dari dulu hingga sekarang aku tetap begini, tapi bekas pelajar-pelajar ku ada lawyer, doktor, arkitek, leftenan, general mejar, pensyarah, pendidik, bisnes man, punya syarikat tertentu dan macam-macam lagi. Rezeki masing-masing..... syukur alhamdulillah.

waktu

TR

TR

About this blog

Blog ini menceritakan tentang perjalanan kehidupan sebagai seorang pendidik, semasa bersama keluarga, di sekolah dan seterusnya penglibatan diri dalam aktiviti kemasyarakatan.

visitor



Bingo Counters

Keindahan Alam

Keindahan Alam

Text for friends

Text for friends

Friends

Friends

Keindahan maya

Keindahan maya

Muka Cermin Hati

1. Air Muka Keruh Membimbangkan

- menggambarkan kesusahan
- perasaan tidak gembira
- fikiran berserabut
- hati tidak tenteram
- menutup peluang kerjaya
- dunia persahabatan terjejas

2. Air Muka Jernih Membahagiakan

- menampilkan kecantikan
- menunjukkan ketampanan
- tenang, bersih, gembira
- dalam ingatan selalu
- terserlah kejujuran
- tergambar kesucian
- menunjukan kemanisan hati
- pemiliknya hanya orang yang
taat ajaran agama
baik peribadi
dapat asuhan pekerti sempurna
- bersifat mesra
- positif atas segala ujian


3. Air Muka Kering Menyakitkan

-Tiada belas kasihan
- sukar buat kebaikan
- berniat jahat
- senyum berpura-pura
- diselubungi marah, irihati
- boleh lakukan kekejaman

Air muka , mimik muka akan tunjuk

- emosi juga personaliti
- sikap pada org lain
- kesudian dlm berbual
- sikap berinteraksi
- keseriusan dlm beri pendapat

Pilihlah air muka mana yang anda ingin
kekalkan dalam penampilan anda.



Mutiara kata

1. Harga seseorang itu adalah pada ilmunya.

2. Kesederhanaan adalah rahsia keindahan.

3. Masa dihargai, janji ditepati

4. Lebih baik hidup melarat dengan hormat daripada kaya
tetapi terhina

5. Sabar itu istana iman dan fikiran itu istana akal.

6. Pengetahuan adalah kekuasaan

7. Cinta jadi mulia jika cintakan kebenaran.

8. Jawapan yang lembut mencairkan kemarahan.

9. Hanya orang yang berbudi tahu akan budi.

10.Orang yang bijaksana malu apabila perkataannya melebihi
kesanggupannya.

Pantun seloka jadi renungan

Kalau guru malas membaca
Ilmu diajar tidak tentu punca

Kalau guru kurang bersedia
Dalam kelas banyak bercerita

Kalau guru asyik marah
Murid keluar tak tentu arah

Kalau guru menunggu arah Semua kerja kena kerah

Kalau guru tak suka pelajar
Tiada berkat ilmu diajar

Kalau guru kenal pelajar
Di luar sekolah ia tak liar

Kalau guru kurang merancang
Dalam kelas banyak temberang

Kalau guru banyak tak tahu
Bimbinglah ia agar berilmu

Kalau guru ada kepandaian
Bantulah ia dengan kemudahan

Guru yang efektif

Menurut tokoh ilmuan Al-Ghazali

Bersikap periang,
perwatakan menarik,
empati,
menganggap pelajar sebagai anaknya.

Memiliki akhlak Rasulullah :
senyuman, pengasih, penyabar,
tekun, bertanggungjawap, adil,
menepati janji, amanah.

Bersikap tegas terhadap kawalan kelas
agar ia dihormati dan disegani.

memberi nasihat dengan cara
yang baik ( berhikmah )

P&P dijalankan sesuai mengikut
pencapaian (tahap) murid
di dalam kelas.

Memberi penerangan dengan
jelas dan sempurna.

Memahami serta mengenali pelajarnya
terutamanya minat dan permasaalahannya,

Sama-sama fikirkan

Peluang yang kecil biasanya menjadi
permulaan kepada tugasan yang lebih hebat

Satu mesin boleh melakukan tugasan
50 pekerja biasa, tetapi tiada mesin yang dapat
melakukan tugasan seorang pekerja
yang luar biasa

Matlamat utama pendidikan,
bukan menyebar pengetahuan,
tetapi menghasilkan tindakan.

Satu-satunya bahan yang terpenting dalam
formula kejayaan adalah kemahiran bergaul
dengan orang lain.

Simpan ketakutan dalam diri kita,
tetapi kongsi keberanian kita
dengan orang lain.

Yakinlah diri sendiri.
maka apa orang lain fikirkan
tidak penting.

bercakaplah kamu mengikut tahap
dan pemikiran si pendengarnya.

Kemahiran adalah apa yang anda
boleh lakukan,
motivasi menentukan apa yang anda akan lakukan,
tetapi sikap menentukan sebaik mana
anda melakukannya.

Perbezaan antara hebat dan baik
hanyalah sedikit usaha yang gigih.

Bukan kerana perkara itu susah
menyebabkan kita tidak berani mencuba,
tetapi kerana kita tidak mencuba
menjadikan perkara itu susah.

Akal tak sekali tiba
fikiran tak sekali datang

Tidak ada baik atau buruk
melainkan fikiran yang menjadikannya.

Fikiran hanya tumbuh kalau dipergunakan
dan surut kalau dibiarkan menganggur.

Cetek fikiran, orang itu banyak bercakap.

Langit berkelikir, bumi bertemberang,
salah-salah fikir jadi hamba orang.

Fikiran hanya sihat dengan bekerja
dan hanya dengan fikiran kita boleh membuat
kerja yang menyenangkan.

Berlaku hormat tiada bayaran,
tetapi dengan hormat orang dapat membeli
apa sahaja kerana sopan santun itu
menghiasi perbuatan.

Manusia yang jujur ialah yang selalu sama
antara perkataan dan perbuatannya.

Tidak..... tapi jangan......

Dari cikgu Azizul Rahman,
Kita kongsi bersama.

1. Tidak cepat jangan lambat
2. Tidak sabar jangan celupar
3. Tidak senyum jangan masam
4. Tidak peramah jangan pemarah
5. Tidak memuji jangan mengkeji
6. Tidak menyenang jangan menyusah
7. Tidak kreatif jangan pasif
8. Tidak rajin jangan malas
9. Tidak mencadang jangan membangkang
10.Tidak anggun jangan selekeh
11. Tidak mengikut jangan menghasut
12. Tidak setia jangan menderhaka
13. Tidak kuat jangan lemah
14. Tidak tahu jangan ambil tak tahu
15. Tidak bersemangat jangan lemahkan semangat
16. Tidak laju jangan perlahan.

Chit Chat


ShoutMix chat widget